zondag 13 september 2015

Schuilen in Fjällbacka.

Op de eerste echte vakantiedag in Zweden gingen we naar Fjällbacka.
In één van de films gebaseerd op de boeken van Camilla Läckberg zag ik dit plaatsje en ik wilde het graag in het echt zien.

Fjällbacka is een plaats in de gemeente Tanum in het landschap Bohuslän en de provincie Västra Götalands län. Schrijfster Camilla Läckberg is hier geboren en haar boeken spelen ook in de omgeving van Fjällbacka (bron: Wikipedia). Ook staat er een standbeeld van actrice Ingrid Bergman.

Het was de slechtste dag van de vakantie, qua weer dan he.
Het regende aan één stuk door. We moesten ongeveer een uur rijden voor we er waren en alhoewel het best een mooie route was zagen we door de regen weinig.
We hebben in Fjällbacka wel bijna een uur met ons rugzakje op onder een afdakje gestaan zo regende het. Het water gutste door de straatjes naar beneden. Uiteindelijk werd het een beetje droger en konden we ook wat gaan zien. Prachtige huizen daar en leuke winkeltjes.
Ook wilde ik graag naar de Kungsklyftan.
Dat was best een hele klim, en omdat het zo geregend had was het erg glad. Inmiddels was het droog geworden en werd het er ook nog eens erg druk. Ik vond het niet prettig klimmen met al die mensen achter mij aan en dus heb ik waar het eigenlijk om ging niet met eigen ogen gezien helaas. Mijn man wel dus gelukkig hebben we wel foto's. Erg mooi en ook het uitzicht is prachtig (zelfs tot waar ik gekomen ben).
Uiteindelijk brak de zon door en hebben we bij Bryggan, Hotel & Restaurang, heerlijk buiten op het terras gezeten met koffie (en wat lekkers).
Je kijkt je ogen uit, wat voor boten er in de haven liggen en ook de huizen daar: prachtig.
Wat eerst een verregende dag leek eindigde toch heerlijk in het zonnetje.
 Zwaar bewolkt en regen in de straatjes van Fjällbacka...

 Het beeld van Ingrid Bergman en het boek van Camilla Läckberg waarin ik in de vakantie ben begonnen te lezen, best spannend maar ik heb het nog niet uit.

 Kungsklyftan, mooi uitzicht.............


 Een hele klim...........
 .....en hier ging het om....

 Prachtige huizen.....

 ...heerlijke koffie en hondenhokjes in stijl.....


 Toch nog heerlijk in de zon bootjes kijken...........
 .........en genieten.


5 opmerkingen:

  1. Leuk verslag. Erg jammer van de Kungsklyftan. Komt volgende keer misschien wel. Wij gaan er zeker nog een keer heen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat ook weer in prachtig plekje in Zweden! :-)) XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk om foto's van het plaatsje te zien want ik heb alle boeken van haar gelezen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk Marga, om dit dorpje te zien!
    Ik ben namelijk ook bezig haar boeken te lezen.

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ook met slecht weer ziet het er super mooi uit in Fjällbacka.

    BeantwoordenVerwijderen