woensdag 8 april 2015

De Schaive toren.........

.......of te wel de Walfriduskerk in Bedum is de scheefste toren van Nederland en momenteel via een ingewikkelde rekenformule ook schever dan de toren van Pisa.
Deze meest uit het lood hangende toren van Nederland is 35 meter hoog en staat maar liefst 4,2 graden ( 2,61 meter) uit het lood. Ook in de kerk zijn scheve muren en aflopende vloeren.
De bouw van de tufstenen Walfridustoren  startte in het begin van de twaalfde eeuw.
De Walfriduskerk is vernoemd naar de heilige die samen met zijn zoon Radfridus op voettocht was naar Groningen en hier rond het jaar 1000 door Noormannen werd vermoord.
De heilige werd op deze plaats begraven.
Meer informatie over de kerk, toren en Walfridus kun je vinden op o.a.
hotspotholland.nl/groningen-scheefste-toren-nederland
www.hervormdbedum.nl/toren.phb
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Walfriduskerk_(Bedum)
Vroeger ging ik in deze kerk naar zondagschool, en ik herinner mij nog erg goed dat er met Kerst een hele grote kerstboom stond met echte kaarsjes.
Afgelopen Paasmaandag wandelden wij langs de Zevenbruggetjesweg en zaten tegenover de kerk even heerlijk op een bankje in de zon. Toen kwam ik op het idee voor deze blog.
Een bezienswaardigheid in Bedum en omstreken (ja heus).


 De Walfriduskerk vanaf het bankje............
 Vanaf de weg toen we aan kwamen lopen...........

 De achterkant..............
 De zijkant....met mooie ramen.



 De voorkant..

 Scheef he, in het echt zie je het veel beter.

 Deze tekening is gemaakt door mijn vader.
 Vlakbij de kerk, schapen met kleine lieve lammetjes.

7 opmerkingen:

  1. Leuk logje!
    Ik zal de verwarming even wat lager zetten.....minder kans op aardbeving, want dan valt de kerktoren misschien nog om! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De Groninger kerken zijn prachtig.
    Mijn grootouders woonden ook in Groningerland en hadden achter hun huis ook zo'n heel oude kerk.
    Een poosje geleden toen wij dat dorp nog eens bezochten, heb ik ook een heleboel foto's genomen!
    Ik hou ervan!

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een heel goed idee om hier een logje over te schrijven, want ik kende deze kerk met zijn scheve toren niet. Daarom juist zo leuk. Mooi hoor en ook het voorjaar met de lammetjes. Dank voor de info en de prachtige foto's!
    Groetjes, Gonny

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zover van huis en dan toch nog even de scheve toren zien! Dank je wel! Xx uit Ierland!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk om te weten dat deze kerk schever is dan de toren van Pisa. Op die laatste foto is het goed te zien. Als we eens in de buurt zijn gaan we zeker kijken. Bedum ziet er trouwens mooi uit. Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Marga, wij hadden zo even vanuit Oost-Friesland de grens over kunnen gaan naar Bedum.

      Verwijderen