zondag 25 januari 2015

Wandeling naar de top.

In 2010 begonnen we onze rondreis door Noorwegen in Rjukan. Vlakbij Rjukan kun je een bergwandeling maken naar de top van de 1883 m hoge Gausta (Gaustatoppen). Hij wordt jaarlijks door 30.000 wandelaars beklommen. Op de top bevindt zich een meer dan honderd jaar oude stenen berghut van de wandelvereniging waar je iets kunt eten en drinken. De beklimming duurt 2-3 uur en bovenop heb je bij helder weer een adembenemend uitzicht op een zesde deel van heel Noorwegen.(volgens de boekjes over Noorwegen).
Dat klinkt veelbelovend en we zijn dan ook vast van plan deze wandeling te maken.
De dag dat we aankomen zien we de top van Gaustatoppen in de zon, maar het is al te laat om nu nog te beginnen. De volgende dag is het bewolkt en regenachtig en we ZIEN de top niet eens meer.
Daar gaat onze mooie wandeling want de volgende dag moeten we al weer verder. Heel jammer.
Toen we in 2013 weer in Noorwegen waren en we op een camping in Dalen waren, besloten we alsnog naar Rjukan te rijden om de Gaustatoppen te beklimmen. Het was meer dan een uur rijden maar we hadden het er graag voor over. Het was prachtig weer, in het dal zelfs 30 graden. We reden met de auto naar de parkeerplaats en zagen dat het echt heel erg druk was. Vol goede moed begonnen we aan de klim. Het is goed te doen al zitten er ook best lastige stukken bij, en als het zo druk is voel je  je soms een beetje opgejaagd. Na uren bereiken we eindelijk de top, en het uitzicht is inderdaad PRACHTIG. Even een poosje genieten van het uitzicht en dan aan de terugweg beginnen. Ook dat is zo nu en dan best lastig. Als we eindelijk terug zijn bij de parkeerplaats gaan we nog even genieten van een koud drankje (gewoon fris hoor) in het cafeetje, We zijn weer een hele ervaring rijker.
 Foto van 2010, toen was het nog mooi weer.
 Aan het begin van de wandeling..............
 Hier zijn we al een stukje hoger..............
 Informatie over Gaustatoppen........
 Daar moeten we dus nog helemaal heen........en we hadden al een heel eind gehad.
 Maar het uitzicht boven op de top is...........PRACHTIG!!!

Dit kruis staat ergens halverwege, de kinderen kennen we overigens niet.
 Toen we schaapjes tegen kwamen waren we bijna bij het eindpunt.                                                         Deze plafondschildering zagen we in het cafeetje.

1. Prachtig!!! Zo mooi die fjäll! In 1977 was ik in Noorwegen en kwam ook door Rjukan! Wat jong was ik toen! :-) Maar goed, er doorheen dus en niet dit prachtige uitzicht gehad. Bedankt voor het delen!
    Groetjes, Gonny

2. Prachtig zo'n wandeling door de bergen naar de top!
    Mijn eigen ervaring is dat de bergen zo magnifiek massief en groot zijn, dat je jezelf maar nietig voelt.
    Een mooie ervaring, Marga!

Lieve groet,
    Gerry

3. De vader van mijn zoon 'Kwek' woont in Noorwegen. Zoonlief is door de vele vakanties die hij daar doorbrengt, fan van Noorwegen en de natuur. Dat werkt hier thuis ook aanstekelijk vandaar dat ik met oprechte interesse je verslag heb gelezen. Leuk!

4. De vader van mijn zoon 'Kwek' woont in Noorwegen. Zoonlief is door de vele vakanties die hij daar doorbrengt, fan van Noorwegen en de natuur. Dat werkt hier thuis ook aanstekelijk vandaar dat ik met oprechte interesse je verslag heb gelezen. Leuk!