dinsdag 24 november 2015

Avondje vilten.

Gisteravond deed ik mee aan een viltworkshop.
Met een groepje van zes dames (twee schoonzussen van mij, schoonzus van mijn schoonzus en haar zus ,en haar collega en ik ).
De workshop werd gehouden bij Fibreations in Peize door Jolande van Luijk.
Zij woont en werkt in een voormalige school in Peize.
Bij binnenkomst vergaap je je (tenminste ik) gelijk aan al die kleuren wol etc.
We gingen een shawl vilten.
Ik was van plan om van alle stappen foto's te maken maar je begrijpt het al, ik was helemaal in de ban van het vilten en kwam er pas aan het eind van de avond, toen de shawl bijna af waren achter dat ik geen foto's had gemaakt. Jullie moeten het dus doen met foto's van het eindresultaat.
We begonnen met het kiezen van de goede kleur zijden shawl. Drie keer raden welke kleur ik koos :-)
Daarna mocht je een aantal kleuren wol uitzoeken die je op de shawl wilde doen. Het was de bedoeling de shawl zo veel mogelijk te bedekken met plukjes wol, daarna kon je er nog draadjes( zijde of wol), krulletjes etc op doen.
Tussendoor even koffie/thee met wat lekkers, erg gezellig allemaal.
Dan werd het nat gemaakt met heet water en samen met bobbeltjesplastic om een buis gerold, en maar rollen (2x100 keer!!!) Daarna inzepen met olijfzeep en inwrijven (dan gaat het eigenlijk vervilten en krimpt het ook), uitspoelen, in de centrifuge en tadaa, je hebt je eigen gevilte shawl, helemaal uniek!!!!
Erg leuk om te doen en zeker voor herhaling vatbaar!!
Voor info: www.fibreations.nl
 Een kast vol kleuren, en nu maar kiezen.

 Krullen en andere versiersels in alle kleuren.


 Enkele voorbeelden............
 De shawls van boven naar beneden van : Marja, Marian, Gea, Gerda, Anneke en van mij.
 Anneke
 Gerda
 Gea
 Marian
 Marja
 Marga

 Prachtige (indigo)blauwe krullen...

 Ik liet wat krullen over de rand hangen zodat ze mooi los blijven. Ik vind het zo mooi dat je aan het begin van de avond allemaal hetzelfde gaat doen en dat het verschil aan het eind van de avond zo groot is.

5 opmerkingen:

  1. Wat leuk zeg! (Ik vind die van jou stiekem het leukst. ;-)) XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel leuk Marga! Ook gezellig om dat met elkaar te doen.
    En het kon natuurlijk niet anders dan dat het een blauwe werd.
    En Esther is bevooroordeeld........maar ja, jullie hebben blauw wel gemeen.

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooie resultaten! Ik heb nog nooit iets als vilten gedaan en ben verbaasd dat de vervilte wol op de zijden sjaal blijft zitten. Mooie kleuren trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat leuk zo'n workshop vilten en het resultaat is mooi geworden!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ooh wat geweldig, wat heb je een mooie sjaal gemaakt!
    Heerlijk om uit al die kleurtjes te kiezen....
    Liefs, Mirjam.

    BeantwoordenVerwijderen