dinsdag 25 augustus 2015

Mijn "nieuwe" Zweedse aanwinsten.

Wie mij een beetje kent weet dat ik het leuk vind spullen/souvenirs mee te nemen uit het land waar we op vakantie waren. In Noorwegen is dat wel gelukt maar in Zweden kun je echt je hart ophalen bij de welbekende Loppis. Overal bordjes langs de weg.
Nou houdt mijn man niet zo van spullen die bij een Loppis wegkomen, en het is ook zeker niet zo dat hij vol op de rem gaat als we zo'n bordje tegenkomen, maar soms...........
Mijn eerste aankoop komt niet van een Loppis maar uit een mooi huisje bij/in Näs, op Visingsö.
Wij kwamen hier op de fiets langs en het atelier was open.
"Wil je hier even kijken"vroeg mijn man, en ja dat wilde ik wel.
We werden ontvangen door een ouder echtpaar. In het atelier hingen allemaal schilderijen van Peter Jannerfeldt, Oljemålningar en er lagen mooie (vloer)kleden van Anna-Britta Jannerfeldt, Textilt hantverk. Ze had in het atelier een groot weefgetouw staan. Er waren prachtige vloerkleden bij, en je raad het al, één vond ik zo mooi dat ik het heb gekocht.
Mijn tweede aankoop was op Öland. Ik weet niet meer hoe het plaatsje heet, er stond een bordje langs de weg en ik ging even kijken. Het was alleen veel groter dan verwacht en op den duur kwam ook mijn man even kijken. Hier kocht ik een Carl Larsson bordje en een (koek)vormpje. Er waren heel veel bordjes maar ik wist niet meer zo goed welke ik thuis al had, daarom nam ik er één mee waarvan ik zeker wist dat ik hem nog niet had.
De derde aankoop was in Kosta. Tjonge wat waren daar veel winkels. Wij gingen natuurlijk even naar de fabriekswinkel van Kosta. Er waren heel veel mooi dingen en zelfs de tweede keus spullen waren nog heel duur. Toch kocht ik een mooie blauwe vaas: Body Bubbles van Bertil Vallien en mijn man twee wijnglazen (waarvan bij thuiskomst bleek dat ze van dezelfde ontwerper zijn).
Ook kocht ik in een andere winkel nog een schaaltje in de vorm van een Dalapaardje, design by Ylva Olsson.
Onderweg naar Kosta waren we ook nog een bordje Loppis tegengekomen. Daar hadden we die dag geen tijd meer voor dus gingen we de volgende middag. Het was vlakbij de camping. In Lessebo was ook nog Leroy's Loppis, een hele loods vol spullen. We besloten daar ook nog even te kijken, er was heel veel rommel maar ook erg mooie dingen: stoelen, kasten, spiegels, oude radio's. ik kocht hier nog een bakje voor mjöl.
Tenslotte gingen we naar Stuff and Mind, een prachtig huis op een heel mooi plekje.
In het huis waren twee kamers vol spullen, verderop in de tuin stond nog een huisje vol met spullen en een soort open schuur met allemaal meubels. Hier stonden prachtige stoelen!!
Blauwe stoelen met armleuningen en op de rugleuning beschilderd. Op deze stoelen stonden "gewone stoelen", ook blauw en ook beschilderd. Ik vond ze zo mooi, maar ja hoe neem je dat mee in een al overvolle auto???
Volgens de meneer van Stuff and Mind kon je de stoelen wel in elkaar schuiven en dan spullen ertussen!! Als het echt niet zou willen mochten we ze terug brengen (echt niet) en kregen we ons geld terug.
We hebben ze meegenomen (en kregen ook nog groente uit eigen tuin mee) maar het was een heel gedoe om alles weer in te pakken.

 Kijk hem fietsen met mijn (ons) nieuwe vloerkleed.
 "Trasmattor" van Anna-Britta Jannerfeldt. Gemaakt op het grote weefgetouw.

 Hier kocht ik het Carl Larsson bordje (Mors Dag 1972, Rörstrand Sweden) en het vormpje.

 In Kosta: vaas Body Bubbles en het Dalapaard schaaltje.

 Bij Leroy's Loppis het mjöl schaaltje.
 Hier is Stuff and Mind, een prachtig huis.............
 ......daar kocht ik de stoelen.
 Het schilderen heet Kurbits, Swedish Folkart. Voor meer info zie o.a. www.grannas.com
 Geen idee hoe "oud" ze zijn, maar mooi vind ik ze wel!!!


7 opmerkingen:

  1. Jaaa! Het is allemaal mooi!
    Alles past ook perfect bij elkaar. ♥
    Zie ik op de stoelen een kussen liggen? Heb je dat zelf toegevoegd? Zo met het haakwerk en het vloerkleed een prachtig gestyled plaatje. Mijn complimenten.
    Je man is een schat, het heeft niet zijn interesse maar je hebt toch veel winkels kunnen bezoeken en veel gekocht.
    Ik vond het leuk om te lezen en zo ook een beetje op vakantie te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuke dingen kocht je daar in Zweden! Dat je die stoelen meekreeg! Wat een geluk. Dat zou tijdens ons "tentkamperen" nooit extra in onze auto gepast hebben. Ben nog even hieronder gaan lezen... door de vakantie heb ik in Blogland wel het een en ander gemist... die Barbie wat een nostalgie. Ik gaf de mijne ooit weg aan een huis voor geplaatste kinderen...alles met huis en kleertjes en andere toestanden. En nu heb ik daar stiekem heel erg veel spijt van.
    Die plek in Noorwegen dat was echt de max! Maar je foto's van Zweden spreken ook boekdelen. Wat een geweldig mooie natuur! Ook al is het weer soms wat minder, de omgeving maakt toch veel goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldige spullen allemaal Marga! Oh, wat een mooie stoelen en het kleed is ook prachtig. Een leuke log om te lezen en misschien weet je dit al, maar anders misschien leuk om te lezen over Visingsö:
    http://lappland-aventyret.blogspot.se/2012/01/vist.html
    En jullie lekker nagenieten van de heerlijke vakantie!
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik mocht alles al in het echt aanschouwen maar wat heb je leuke foto's gemaakt. Alles klopt en matcht, super gedaan! XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat zijn prachtige souvenirs Marga. Wat een geluk ook dat je die stoelen mee kon nemen. Jij kunt nu heerlijk nagenieten van Zweden met deze spulletjes in huis. Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  6. We stoppen bijna bij elk loppis bordje :-). De kinderen werden er zat van. Als het goed is gaan ze de volgende keer niet meer mee wat betekent dat er veel meer spullen meekunnen in de auto want wat hebben we veel laten staan :-(. Stoelen kregen we echt niet mee. Gelukkig zit erbij ons in de buurt de winkel Loppisfynd die de grote spullen wel mee kunnen nemen. Nu de verleiding daar weerstaan.....

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ah,leuke souvenirs namen jullie mee!
    Mooi dat alles op kleur goed past.
    De stoelen zijn ook heel mooi en leuk om stapelgoed op te leggen.
    Jullie houden echt van de Scaninavische landen hè? Grappig dat die winkels ook in gewone leuke huizen zitten.
    Je kunt nog lekker nagenieten.

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen