dinsdag 16 juni 2015

Mooi uitzicht..........

Als we op dit moment voor uit het raam kijken hebben we een mooi uitzicht.
De hele tuin staat namelijk vol vingerhoedskruid (Digitalis purpurea). Hoe het in de tuin komt (van de buurman misschien?) weet ik niet, maar het zijn er veel, zelfs in de grote potten.
Laatst was ik de tuin een beetje aan het fatsoeneren en wilde ik ze weghalen, maar ze bloeien zo mooi! Ik besloot ze maar te laten staan tot ze uitgebloeid zijn. Het is een komen en gaan van hommels, mooi om te zien. In de ANWB Natuurgids staat het volgende: twee- of meerjarig; bloemen groot, buisvormig, purperroze (soms wit), knikkend, in lange, steeds naar het licht gekeerde trossen. De donkere vlekjes in de bloem imiteren stuifmeelhokjes en maken de bloem aantrekkelijker voor insekten. De hele plant is zeer giftig (oeps, dat wordt uitkijken straks) door digitalis-glycosiden; hij levert ook de moderne geneeskunde nog belangrijke stoffen voor medicijnen tegen storingen in de bloedsomloop.
Voorlopig genieten wij maar gewoon van het mooie uitzicht.
 Hier zijn ze dan.........een hele tuin vol.

 Onderaan purper/roze en bovenaan wit....



 En deze staan er ook, roze papaver, ook zo mooi.


 Mooi hart.........

5 opmerkingen:

  1. Oh ja, zo prachtig het vingerhoedskruid!! Mijn ouders hadden ze ook altijd in grote getale in de tuin. Echt prachtig! Geniet er maar van!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig! ♥
    Wat een cadeautje dat ze zomaar zijn komen aanwaaien bij jou.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi dat verloop van kleur in het vingerhoedskruid.
    En ik vind de papaver toch ook heel mooi!

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik kom van bij Esther hier kijken.

    Wat een prachtige, extreem lekkere, schitterende omslagdoek heb jij voor haar gemaakt, zeg! Je bent een wonder.

    En vingerhoedskruid vind ik ook erg mooi in de tuin. Het schijnt onkruid te zijn, maar ook hier blijft ie staan!
    Mooie poppies ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig is het. Hier nog niets te zien in de tuin, van mij mag het.
    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen